Spis treści
Jak zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym
Zastanawiasz się co zrobić, aby polepszyć wyniki sprzedaży internetowej? Nie ważne jak duże jest Twoje przedsiębiorstwo oraz w jakiej branży działasz. Jeżeli jesteś zainteresowany poprawą sprzedaży w sklepie internetowym proponujemy Ci, abyś przyjrzał się prezentowanym przez nas poniższym narzędziom:
- SEO
- UX
- content marketing
- cross-selling
- influencer marketing
Zwiększ widoczność sklepu
Abyś mógł cieszyć się lepszą widocznością swojego sklepu internetowego koniecznie zapoznaj się z tajnikami pozycjonowania sklepu internetowego.
Czym jest SEO, a więc pozycjonowanie stron internetowych w praktyce?
Otóż przede wszystkim chodzi o to, abyś pokazał oferowane przez Ciebie produkty jak największej liczbie osób zainteresowanych kupnem tych produktów. Jest to identyczna zasada jak ta, która od wieków funkcjonuje w sprzedaży tradycyjnej. Nie jesteśmy w stanie sprzedać produktu, który jest ukryty przed potencjalnymi klientami. Różnica jest jednak istotna jeśli chcemy porównać takie dwa sposoby sprzedawania produktów. W tradycyjnej sprzedaży zastanawialibyśmy się czy nasz sklep ulokowany jest w atrakcyjnej okolicy, czy jest dobrze widoczny dla przechodniów. Jak wiadomo sklepu internetowego nie możemy ulokować w takim miejscu dosłownie, ale możemy sprawić aby był on lepiej widoczny dla użytkowników wyszukiwarek internetowych, którzy są zainteresowani konkretnie naszymi produktami i czynnie ich szukają.
Tak więc pozycjonowanie sklepu internetowego dosłownie jest optymalizacją serwisów pod kątem wyszukiwarek internetowych. Ważne jest wprowadzenie słów kluczowych, które odnoszą się nie tylko do odpowiednich produktów, ale również do grup produktów oraz wszelkich kwestii dotyczących tych produktów, a więc atutów produktów, korzyści związanych z ich użytkowaniem i nie tylko.
Aby lepiej zrozumieć zasadę tworzenia słów kluczowych, zamieszczamy poniżej listę słów kluczowych w przypadku sklepu internetowego, który oferuje sukienki:
- sukienka maxi (konkretny rodzaj produktu)
- sukienka midi (konkretny rodzaj produktu)
- sukienki z naturalnych materiałów
- sukienki na lato
- czerwona sukienka z wiskozy
- jaka sukienka na studniówkę
- jaki materiał na upał
- w co się ubrać na wesele
Łatwo zauważyć, że w powyższym zestawieniu słów kluczowych dla sklepu internetowego zajmującego się sprzedażą sukienek znajdują się frazy związane z konkretnymi rodzajami sukienek, ogólnymi kategoriami sukienek jak również tymi dotyczącymi dylematów na które z pomocą przychodzi odpowiedni fason/ kolor/ materiał sukienki.
Nie jest istotne czy Twoim produktem jest usługa czy fizyczny przedmiot, śmiało możesz pozycjonować wszystkie dobra, które chcesz sprzedać.
Ważne jest abyś trafił do różnych użytkowników. Mamy na myśli nie tylko tych, którzy już zdecydowali co chcą zakupić, ale także tych, którzy nie wiedzą, że skorzystają z Twojej oferty. Aby wpisywana fraza była konkurencyjna musisz pamiętać o tym, aby dobór słów kluczowych był przez Ciebie dobrze przemyślany.
Na tym etapie, jeśli udało Ci się osiągnąć dobrze widoczny sklep w wyszukiwarkach internetowych warto, abyś popracował nad kolejnym ważnym etapem udoskonalania swojej strony internetowej.
Przejdźmy zatem do kolejnej kwestii:
Jak poprawić wizerunek strony internetowej?
Wyobraź sobie, że masz zamiar zrobić zakupy przez internet. Co wpływa na Twoją decyzję o ostatecznym dokonaniu zakupu? Najpewniej jest wiele takich czynników. To ważne, abyś najpierw wczuł się dobrze w sytuację osoby, która użytkuje Twoją witrynę i dzięki temu dostosował swój sklep internetowy w optymalny sposób. Do czego zatem przywiązujesz swoją uwagę surfując po sklepach internetowych? Na pewno pierwszą taką kwestią jest ładowanie strony internetowej zaraz po wejściu w nią. Kolejne sprawy po tym jak sklep się załaduje, a twoim oczom ukaże się strona główna to estetyka strony internetowej, ogólne wrażenie, przejrzystość i uporządkowanie informacji, intuicyjne menu, czy sklep nie jest zbyt skomplikowany, aby odnaleźć konkretny produkt, czy strona jest dostosowana do urządzenia mobilnego jeżeli z takiego korzystasz. Są to niezaprzeczalnie kwestie na które wszyscy zwracamy uwagę, będąc tego bardziej lub mniej świadomymi.
Abyś zatem uzyskał lepszą sprzedaż w sklepie internetowym ważne jest abyś odpowiedział na poniższe pytania, które dotyczą czynników UX:
- czy Twój sklep internetowy szybko się ładuje?
- czy Twoja strona internetowa jest responsywna? To znaczy, czy dobrze współpracuje z wszystkimi urządzeniami na których jest wyświetlana?
- czy nawigacja w Twoim sklepie internetowym nie jest zbyt skomplikowana? Czy jest intuicyjna?
- jak wygląda droga, którą klient w Twoim sklepie musi pokonać dokonując zakupów od momentu wyboru produktu do finalizacji zamówienia? Czy jest na tyle łatwa i szybka w obsłudze, aby bez niepotrzebnego zniecierpliwienia czy nawet rezygnacji klient mógł ją pokonać?
- jak wygląda Twój sklep od strony walorów estetycznych? Czy natężenie kolorów nie jest zbyt intensywne lub zbyt jasne aby móc swobodnie wszystko przeczytać?
- czy oferowane przez Ciebie produkty lub usługi są dokładnie i zrozumiale opisane?
- czy zdjęcia Twoich produktów oddają realny wygląd, a może warto popracować nad ich jakością?
- czy klienci, którzy napotkali jakiś problem podczas dokonywania zakupów są szybko i łatwo obsługiwani?
Jeżeli przebrnąłeś przez powyższe pytania i okazało się, że Twój sklep internetowy spełnia wszystkie punkty to jesteś na bardzo dobrej drodze do osiągnięcia sukcesu w prowadzeniu sklepu. Jeżeli Twoja strona jednak nie spełnia tych punktów to może warto spędzić nad nimi trochę więcej czasu, aby móc lepiej dogodzić klientom odwiedzającym Twój sklep? Są to na pewno sprawy, które w stosunkowo krótkim czasie jesteśmy w stanie poprawić i dzięki temu cieszyć się większym zadowoleniem użytkowników naszych sklepów internetowych.
Mamy zatem omówione powyżej najbardziej podstawowe kwestie w polepszeniu sprzedaży sklepu internetowego. Co więcej jeszcze możesz zrobić, aby uzyskać lepsze wyniki?
Co to jest cross-selling? Jak wykorzystać cross-selling?
Czym jest cross-selling ? Innymi słowy jest to sprzedaż polegająca na proponowaniu klientowi produktów komplementarnych. W Polsce możemy powiedzieć, że jest to sprzedaż krzyżowa.
Abyś dokładnie zrozumiał na czym taka sprzedaż polega wyobraź sobie, że idziesz do sklepu i potrzebujesz kupić garnitur. Zdecydowałeś się już na konkretny garnitur i jesteś gotów go zakupić. Ekspedientka jednak doradza Ci elegancką koszulę, muchę oraz poszetkę do tego garnituru, a może nawet buty? Jest to właśnie sprzedaż polegająca na zaoferowaniu klientowi nie jedynie podstawowego produktu, którym klient był zainteresowany docelowo, ale również produktów niejako uzupełniających ten produkt, które i tak musiałby kupić w innym sklepie, gdyby się na nie nie zdecydował w twoim sklepie.
Jak wykorzystać cross-selling w sklepie internetowym?
- oferowanie zestawów produktów – aby skorzystać z tej możliwości wystarczy zamieścić pod produktem widoczną informację np. “polecamy w zestawie” lub “najczęściej wybierane razem” i tutaj jest miejsce na zaprezentowanie zestawu do kupienia.
- sugerowanie powiązanych produktów – w tej sytuacji można zamieścić sekcję np. “ Klienci kupując ten produkt, wybrali również” pod produktem i w tym miejscu wyświetlić listę polecanych produktów uzupełniających
- rekomendowanie na podstawie wcześniejszych zakupów – jest to zadanie dla systemu, którego zadaniem jest analiza wcześniej dokonanych zakupów oraz dostosowanie podpowiedzi zakupowych
Jak wygląda cross-selling w sklepie internetowym?
- jeżeli oferujesz narożnik, to możesz do niego od razu zaproponować poduszki ozdobne i narzutę
- jeżeli oferujesz kurtki zimowe, to możesz do nich zaproponować w produktach powiązanych rękawiczki i czapki zimowe
- możesz też zaproponować dodatkowy produkt na etapie dodawania do koszyka wybranego produktu przez klienta. Klient wybiera np. lampę, a na etapie dodawania do koszyka wyświetlają mu się żarówki do lampy
Wykorzystaj linkowanie wewnętrzne – czym jest linkowanie wewnętrzne?
Z cross-sellingu możesz również skorzystać w momencie kiedy umieszczasz na swojej stronie artykuły związane z produktami. Np. jeżeli piszesz artykuł na temat jakie drzwi są najbezpieczniejsze w przypadku zabezpieczenia domu przed włamaniem to możesz z pozycji tekstu przekierować odpowiednimi linkami do podstrony z odpowiednimi drzwiami na sprzedaż.
Zbuduj zaufanie, żeby zwiększyć sprzedaż
Wszyscy lubimy kupować sprawdzone produkty do których mamy zaufanie, że dobrze spełnią swoje funkcje. Co zatem zrobić, aby zwiększyć zaufanie potencjalnych klientów naszego sklepu internetowego?
Wykorzystaj proste narzędzia do zbudowania zaufania klientów:
- opinie klientów
- możliwość dokonania płatności przy odbiorze paczki
- wyraźna i czytelna informacja dotycząca zwrotów i reklamacji
Zapewne sam zwracasz uwagę na opinie klientów o danym produkcie czy opiniach całego sklepu. Najlepiej jeśli są to opinie znajomych, ale wiadomo, że skoro nie mamy opinii od nikogo znajomego to polegamy na opiniach innych użytkowników danych produktów.
Z kolei możliwość dokonania płatności przy odbiorze produktu pomaga w podjęciu decyzji osobom, które nie znają jeszcze tego sklepu i nie są pewne czy otrzymają dany produkt.
Co do zwrotów i reklamacji to jest to też bardzo istotne poczucie komfortu dla osoby kupującej dane dobro w Twoim sklepie. Taka informacja przypomina tej osobie, że zawsze może się rozmyślić z zakupu produktu i w łatwy sposób zwrócić go do sklepu jeśli okaże się nie taki dokładnie jak sobie go wyobrażała.
Jak stworzyć spersonalizowane zakupy?
Jest to rozwiązanie podobne do cross-sellingu jednak bardziej skierowane na indywidualne potrzeby klienta. Gdybyśmy taką formę sprzedaży internetowej porównali do sprzedaży detalicznej to mógłbyś wyobrazić sobie mały sklep w którym pracuje jeden sprzedawca i zna swoich stałych klientów. W takiej sytuacji sprzedawca od razu wie co może zainteresować danego klienta. Jeśli mamy do czynienia ze sklepem spożywczym, który raz w tygodniu otrzymuje dostawę lepszego chleba to sprzedawca widząc klienta, który przepada za tym pieczywem od razu powie, że dzisiaj przyszła dostawa tego konkretnego chleba i może też zaproponuje konfitury lub masło do chleba.
W Twoim sklepie internetowym możesz działać na podobnych zasadach. Od czasu do czasu konkretnemu użytkownikowi Twojego sklepu spróbuj zaproponować np. większe opakowanie pampersów z tej samej marki z której często wybiera mokre chusteczki dla niemowlaka.
Z kolei jeśli masz do czynienia z klientem, który dokonuje regularnych zakupów w Twoim sklepie, możesz podpowiedzieć mu produkt, który ostatnio zakupił. Np. masz sklep z książkami i dany klient raz w miesiącu kupuje u Ciebie książkę. W takiej sytuacji możesz zaproponować temu klientowi książkę o tematyce podobnej do tej, którą zakupił poprzednim razem.
Jak to wygląda w praktyce?
- Witaj Kasiu, cieszymy się, że znów nas odwiedziłaś. Czy jesteś zainteresowana poniższymi produktami?
- Ostatnio dokonałaś u nas zakupu proszku do prania czy potrzebujesz nowego?
- Ostatnio przeglądane.
- Karolu, odbierz rabat 15% na swoje zakupy.
- Sprawdź swoje wcześniejsze zamówienia.
E-mail marketing
W Twoich narzędziach służących do ulepszenia sklepu internetowego nie może zabraknąć marketingu posługującego się e-mailem. Jest to bardzo atrakcyjna forma docierania do klientów, ponieważ można zwracać się do każdego z nich bezpośrednio w dowolnym czasie. E-mail ma nadal taką przewagę nad wieloma narzędziami, że raczej każdy go posiada i od czasu do czasu sprawdza swoją skrzynkę pocztową.
Przede wszystkim na pocztę elektroniczną przychodzą potwierdzenia dokonanych zamówień. Często wynikają sytuacje w których użytkownik sklepu internetowego musi kliknąć link aktywacyjny aby np. sklep mógł zweryfikować jego tożsamość.
Jeżeli obok tych koniecznych czynności jakich dokonuje klient w komunikacji z Twoim sklepem internetowym znajdą się też dobrze skonstruowane wiadomości do Twoich grup docelowych to w ten właśnie sposób wykorzystasz kolejne narzędzie, które pomoże Ci zwiększyć sprzedaż.
Jak wykorzystać e-mail do zwiększenia sprzedaży internetowej?
- wiadomości powitalne dla nowych klientów sklepu internetowego, którzy zdecydowali się w nim założyć konto
- wiadomości informujące o zamówieniach dokonanych w sklepie – potwierdzenie dokonania zamówienia i jego status
- newsletter z ofertami i promocjami
- sprawdzanie satysfakcji klientów z produktów i usług
- bieżące ważne sprawy dotyczące sklepu internetowego
Promocje, kupony, vouchery
Czym byłoby udoskonalanie swoich usług oraz poszukiwanie rozwiązań pomagających zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym bez specjalnych rabatów, promocji oraz wyprzedaży? Najpewniej byłoby bardzo ubogie i niepełne.
Wrażenie, które wielu właścicieli sklepów może odnosić w momencie kiedy myślą o obniżaniu cen, które wydaje im się nieopłacalnym jest bardzo złudne. Otóż wiele osób nigdy nie skorzystałoby z Twoich usług, gdyby nie otrzymali rabatu lub kuponu promocyjnego na Twoje produkty. Z kolei dzięki temu, że skorzystali z Twojej oferty tylko i wyłącznie dlatego, że cena była bardzo atrakcyjna, mają możliwość zapoznać się z jakością oraz możliwościami Twoich produktów, a Ty masz możliwość zaprezentować się z jak najlepszej strony i sprawić, aby Ci klienci chętnie Cię polecali znajomym i ponownie wrócili do Ciebie.
Co zyskujesz tworząc rabaty, promocje i wyprzedaże?
- stali klienci – dzięki ofertom specjalnym, które są dla nich bardzo atrakcyjne, a dzięki temu tacy klienci mogą zdecydować się również na zakup innych produktów, które nie wchodzą w skład oferty specjalnej
- lojalność klientów – dzięki regularnych promocjom
- większy ruch na stronie – jest to zasługa najczęściej ofert specjalnych i większych akcji rabatowych
- szybka sprzedaż – jest to zasługa wyprzedaży, atrakcyjna forma szybkiego pozbycia się zalegających produktów po minimalnej cenie i opróżnienie magazynów czekających na kolejne produkty
Kupony rabatowe
Teraz przyjrzyjmy się bardziej kuponom rabatowym, które zasługują na specjalną uwagę. Możesz tworzyć je w zależności od potrzeb i pomysłów. Możesz ogłosić kupon sezonowy z rabatem dla wszystkich, którzy go posiadają. Możesz też Tworzyć kupony indywidualne.
Kupony sezonowe
Często są publikowane w serwisach, które agregują takie kupony, a te z kolei najczęściej działają na zasadach współpracy afiliacyjnej.
Kupony indywidualne
- skierowane są do konkretnych klientów indywidualnie
- możesz je wysyłać drogą mailową lub dołączać na kartce do wysłanego zamówienia
- możesz je wysyłać od czasu do czasu stałym klientom ze zniżką na kolejne zakupy z podziękowaniem za lojalność
- możesz je przekazywać nowym klientom w zamian za subskrypcję newslettera
- możesz tworzyć promocje na zasadzie, że jeśli klient zdecyduje się na zakup 3 produktów to dostanie kupon na zakup dowolnego produktu ze zniżką 50%
Jak wykorzystać media społecznościowe w sklepie internetowym?
Zachęcamy Cię do prowadzenia kont swojego sklepu internetowego na portalach społecznościowych.
Powiedzieć, że jest to dobry sposób, który może pomóc Ci w zwiększeniu sprzedaży Twojego sklepu to tak jakby nic nie powiedzieć. W dzisiejszym świecie w którym wiele osób aktywnie prowadzi swoje osobiste konta na portalach społecznościowych jest zauważalny trend zgodnie z którym niektóre marki promują się wyłącznie na takich portalach i są w stanie uzyskać wysokie wyniki sprzedażowe.
Dlaczego media społecznościowe to ważne narzędzie docierania do klienta?
Najważniejsze w tym sposobie działania jest nawiązanie wyjątkowej relacji z klientem. Często nieduże marki sprzedające mniejsze ilości bardziej ekskluzywnych produktów nawiązują na takich portalach wręcz osobiste relacje z klientami, dzieląc się ze sobą spostrzeżeniami na tematy związane z otoczeniem swoich produktów oraz na pokrewne tematy. Daje to unikatową możliwość zbudowania ogromnej więzi z klientem, który będzie wolał nawet zapłacić więcej za produkt, ale nabyć go od marki z którą czuje więź oraz z której światopoglądem się utożsamia. Jest to również możliwe dla większych sklepów, które są w stanie zatrudnić osoby zajmujące się głównie prowadzeniem takich stron w mediach społecznościowych i potrafią nawiązywać tam relacje z klientami. Daje to poczucie rodzinnej atmosfery dla Twojej marki i jest chyba najlepszym sposobem na wypracowanie lojalności Twoich klientów wobec Ciebie. Na takich portalach też klienci, którzy lubią twoje produkty często sami z Siebie polecają Twoją stronę innym osobom co błyskawicznie zwiększa zasięg Twojej strony internetowej.
Konkursy w sklepie internetowym
W jaki sposób będziesz prowadził takie konto społecznościowe zależy od Twojej kreatywności i Twoich celów. Możesz tworzyć konkursy i tym samym zachęcać coraz większą liczbę osób do dzielenia się ze swoimi znajomymi zgromadzonymi na danym portalu społecznościowym dobrymi wrażeniami na temat Twoich produktów. Jest to bardzo niedroga reklama pocztą pantoflową Twojej marki, ponieważ musisz zainwestować jedynie w nagrodę zwycięzcy takiego konkursu, którą może być przecież produkt z Twojego sklepu. Ponadto wiele osób nie wygra takiego konkursu, ale podświadomie osoby te będą chciały mieć ten produkt, który był do wygrania i po pewnym czasie zdecydują się na jego zakup. Warto więc po jakimś czasie od zakończenia konkursu zorganizować akcję promocyjną i poinformować wszystkie osoby o możliwości zakupu tego produktu w niższej cenie – to może być pomocne w podjęciu ostatecznej decyzji o jego zakupie osobom wahającym się.
Postaw na influencer marketing – czym jest influencer marketing?
Jest to kolejny ważny krok w budowaniu dużego zaufania klientów wobec Twojej marki. Nie bój się zatem promować swojego sklepu poprzez inne profile mikro-celebrytów, ambasadorów marki czy po prostu znanych osób.
Jest to bardzo atrakcyjne narzędzie docierania do większej ilości osób, ponieważ od razu Twoja marka kojarzona jest z zaufaniem. Zazwyczaj produkty polecane przez osoby, które obserwujemy na takich portalach społecznościowych wydają nam się bardziej atrakcyjne niż te, które wyświetlają się w zwykłych reklamach ponieważ często takie osoby polecają jedynie produkty, które same sprawdziły i uważają ostatecznie, że mogą podjąć współpracę polegającą na poleceniu danych produktów. Jeżeli chcesz sprzedawać swoje produkty przez linki afiliacyjne to jest to rozwiązanie dla Ciebie.
Zachęcamy Cię do przeanalizowania wszystkich powyżej przytoczonych narzędzi służących do zwiększenia sprzedaży w Twoim sklepie internetowym. Pamiętaj, że nie musisz wszystkiego wdrażać natychmiast. Możesz najpierw wybrać kilka najbardziej przystępnych Ci sposobów, aby w przyszłości sukcesywnie wprowadzać kolejne i cieszyć się lepszymi wynikami sprzedaży.
Życzymy miłej i owocnej pracy!
Komentarz (1)
Bardzo dobry artykuł, pomógł mi zrozumieć ważne kwestie w sprawie zwiększenia sprzedaży w swoim sklepie www